THREE SWALLOWS

05 november 2011

Vilken väg?

05 november 2011

Till sommaren har jag gått klart den 3-åriga grundutbildningen på Väg- och vattenprogrammet och det är dags att börja bestämma sig för vad man ska göra med sig själv. Trots att de flesta jag träffat inom branchen har sagt att det inte spelar så stor roll exakt vilken inriktning jag väljer så känns det som att det spelar jättestor roll. Och även fast de säger att man kommer kunna ta sig dit man vill sen ändå så vet jag ju inte vad jag vill, varken nu eller sen när jag jobbar.

I veckan har vi haft mastersinformation om de inriktningar som vi är ackrediterade till på V, dvs. konstruktion, projektledning, akustik och geoteknik. Sedan finns en till inriktning som man kan läsa på A, Design for Sustainable Development, som är en arkitektmaster med inriktning på hållbar utveckling. Jag har varit jätteintresserad av den från och till men allra mest nu när jag tycker att de andra inriktningarna inte känns som något för mig.

Jag ringde min faster idag som jobbar som inredningsarkitekt på en arkitektbyrå i stan och hon sa något som kändes ganska viktigt om jag ska välja arkitektinriktningen; att miljö och hållbar utveckling är en trend som snarare styrs av politiker än av marknaden. Hon trodde inte att det var så etablerat med miljöinriktade arkitekter annat än de arkitekter som själva var intresserade av det. Hon tyckte att om man vill arbeta med miljö måste man vara genuint intresserad av det, men det kan jag nog ändå säga att jag är. Däremot känns det lite jobbigt att tänka att man kanske kastar bort en civilingenjörsutbildning som är ett otroligt säkert kort på dagens marknad, mot något som är så osäkert. Sedan var ju det där med att välja det man tycker är roligt...

I onsdagskväll åkte bl.a. jag, Sara, Henke, Arvid, Oscar, Linus m.fl. hem till en AT-student på Hisingen för att diskutera hur man kan sammanföra samhällsbyggarprogrammen (A, AE, AT, B och V) och öka gemenskapen mellan våra framtida yrkesroller. Det finns ingen speciell idé för hur det ska gå till än men förhoppningsvis kan vi bli några stycken från varje sektion som vill pyssla med detta. Jag tyckte det lät väldigt intressant i alla fall. Får se om det blir något av det. Kvällen var i övrigt väldigt mysig med hemmagjorda pizzor, vin och i alla fall några nya ansikten.

I torsdagskväll blev det middag på Wokhouse och sedan filmkväll i
Henke och Christinas nya lägenhet och Tesla var lika förtjusande
som alltid! Vi tittade på Trainspotting som handlade om heroinmissbruk.
Ämnet till trots en väldigt underhållande film.


Igår kväll var Annie, Josefine och Sara E här på tjej-
kväll med Idol, drinkar, popcorn, choklad och chips!

3 Comments:

Sara said...

usch det här kanske jag inte skulle ha läst men jag ser det ändå som att man fortfarande kommer ha en v-ingenjörsexamen med sig när man går ut från chalmers och jag tror verkligen inte att utbildningen är ett osäkert kort. jag vill verkligen inte tänka på hållbar utveckling som en trend men visst har du rätt i att det är något som styrs av politiker, men jag tror det är oerhört viktigt att man som yrkesverksam har kunskap om det här, då jag personligen snarare tror det kommer bli viktigare och viktigare att bygga hållbara byggnader och samhällen! för mig är valet bara så lätt och självklart, jag vill göra något jag tycker är kul och viktigt och jag satsar hellre på något jag tror på än att köra på något som inte känns som min grej, bara för att jag vet att det finns jobb och en "färdig" marknad för just den utbildningen! :)

Mary said...

Du har helt rätt! Det är bara jag som fegar lite, när man ändå har pluggat så länge så vill man inte hamna i någon återvändsgränd när man kommer ut. Men det måste ju lösa sig bara man tror på sig själv och marknadsför sig själv på ett bra sätt när man kommer ut :) nu kör vi helt enkelt!! :D

Sara said...

JAA hurra :D tror det kommer bli hur bra som helst!!

Skicka en kommentar