THREE SWALLOWS

31 oktober 2011

Våga misslyckas

31 oktober 2011

På föreläsningen i förmiddags tyckte Jonathan att jag skulle hänga med honom på en ledarskapsföreläsning på eftermiddagen. Jag skulle egentligen haft lektion då men den var inställd så jag tänkte; varför inte? Vi gick dit och kvinnan med stockholmsdialekten började prata om hur ledarskap egentligen handlar om att leda sig själv. Att på samma sätt som man själv drivs av drömmar, visioner, mål, drivkraft, värderingar och handlingar kan man leda andra människor. Hon pratade om hur viktigt det var att själv utvecklas för att kunna leda andra och hur trygg man måste vara i sig själv för att bli en bra ledare.

Vi fick diskutera hur vi leder oss själva i våra liv. Vilka som var våra styrkor och svagheter. Hur rädslan, som är vår starkaste och snabbaste känsla och som vi gärna bygger upp till något mycket större än själva föremålet för vår osäkerhet, är det som mest hämmar oss. Det bygger upp stress att gå och vara rädd för något och inte ta itu med det med en gång. Jag skulle till exempel ringa två företag förra veckan som jag ska vara värd för på arbetsmarknadsdagarna, men jag var lite nervös och sköt på det tills kl 16.20 på fredagen och veckans kontorstid snart var slut. Jag tänkte att nu eller aldrig, och så ringde jag och fastän jag lät väldigt förvirrad och oförberedd (fastän jag pluggat på allt om företagen) så gick det bra ändå. Man måste våga misslyckas för att utvecklas. Men jag hade egentligen låtit det gå för långt, hade jag ringt dem direkt från början hade jag sluppit tänka på det några dagar.

Hon pratade också om positiv och negativ attityd. Och hur man hittar motivationen när man hamnar i svackor, för man kan ju inte vara positiv och uppåt jämnt. Att hitta motivation är ens eget ansvar, man kan inte vänta på att någon ska knuffa en i rätt riktning. Motivation är skillnaden mellan att göra minsta möjliga och allt man förmår. Det är handling (hon hade ett fult ord som hon kallade motiv-a(c)tion), att man ska hitta det man går igång på och som gör en glad och sedan göra det. Tro på sig själv. Om man har svårt med motivationen ska man fråga sig själv; varför tycker jag att det här är kul? Varför vill jag göra det här? Inte förrän man har motiverat sig kan man få något att hända (inte förrän jag har insett hur viktigt och bra det är för mig att träna kommer jag kunna göra det ordentligt och regelbundet)...

1 Comment:

Anonym said...

Det verkade vara ett intressant föredrag ändå. Hoppas du hittar lite motivation Marie. Och söta hönor!

Skicka en kommentar