THREE SWALLOWS

09 februari 2012

Another day

09 februari 2012

Nu har det gått fem dagar sedan jag vaknade upp i min lägenhet och allt var bra. Vi skulle gå upp och göra lördagsfrukost och sedan gå på stan med Martin och Johannes. Lägenheten var precis ommöblerad och kändes hur fin som helst förutom ett par kartonger vi inte orkat bära ner i förrådet än. Och vi sa att vi inte skulle flytta på jättelänge.

När vi var på järntorget ringde vår granne Erika och undrade var vi var någonstans. Hon sa att det brann i huset, på 3:e eller 4:e våningen åt vårt håll. Jag fick ont i magen, tänk om det var vår lägenhet? Ska vi åka hem med en gång? Efter att ha bestämt att vi inte hade glömt plattorna på efter tet och äggen vi åt och att vi inte hade tänt några ljus så tänkte vi att vi kunde vänta en stund med att åka hem för att vi säkert ändå inte skulle få gå in i huset om det brann. Efter någon timme åkte vi tillbaka och då brann det. Och en kille hade dött. Och vi skulle inte få gå in i huset på flera timmar och kanske inte kunna sova hemma på ett par dagar. Vi satt på ålderdomshemmet medan polisen och räddningstjänsten skrev upp oss på listor och information hölls utan något innehåll alls. Ingen visste någonting. Några av grannarna var riktigt ledsna. Och vem var det som hade dött? Hur? Varför hade det brunnit?

Vid 18-19 tiden fick vi komma in i våra lägenheter. En våning i taget eskorterades in i huset och det var mörkt och blött överallt och det luktade rök. Vi skyndade oss in i lägenheten och sprang mot datorerna, tryckte ner några tröjor och underkläder och fick med lite toalettprylar medan två brandmän stod utanför dörren och stressade på oss. Försökte att inte bli för ledsen över att det rann vatten längs taket i sovrummet, köket och badrummet och att kartonger och mattor och min nollkoverall låg i smutsigt brunsvart släckvatten. De lovade att vi skulle få hämta mer grejer på söndagen så vi fick bara ta det som var mest nödvändigt för natten. Jag lämnade mina brända cd-skivor med bilder från 2004-2010 och tusen andra grejer som jag önskat att jag tog med mig. Bara jag hade vetat att vi inte skulle få gå in igen! Huset slutade inte brinna förrän i måndags eftermiddag, två dygn senare, men senast igår hade det brunnit lite igen. Vi kommer inte få hämta saker nästa vecka heller. Hur mycket mer har blivit förstört sedan vi var där? Har saker frusit sönder? Var ska vi bo? Vad ska man göra nu?

2 Comments:

Sara said...

<3

Jimmy said...

:(

Det finns nog få saker som tröstar i dessa situationer, men du ska veta att det till slut kommer att lösa sig – det gör det alltid!

\o/

Skicka en kommentar