THREE SWALLOWS

24 februari 2010

Stresshantering

24 februari 2010

Var på ett studiesocialt föredrag idag som handlade om stresshantering och hur man lyckas med sina studier. I presentationen fanns en bra bild som visade "Jag borde" kontra "Jag väljer". Det handlade dels om inställningen man har till sina studier. I "Jag borde"-diagrammet var det "någon annan som bestämde över allt" och man kunde antingen foga sig i det och må dåligt när det blev för mycket eller vara en rebell och istället känna skuld för att man inte gör det man ska. I det andra diagrammet, "Jag väljer", så bestämmer man själv hur mycket man gör och accepterar sedan konsekvenserna av det. Jag tyckte att det var bra att fundera lite varför man pluggar. På något sätt har jag ju valt att göra det och på samma sätt väljer jag att sitta och läsa läxor på kvällarna osv. Känns som att jag inte har någon anledning att sitta och sura när det blir mycket i skolan, för att jag har alternativ. Men det är klart det blir extra jobbigt då och då.

Några tips mot stress, som jag tyckte var bra, var att sätta upp många delmål och sedan belöna sig själv. Att planera så att man pluggar vissa tider och att man sedan har tider man inte ska plugga så att man inte hela tiden går runt och tänker att man borde plugga utan är helt ledig och slappnar av. Att man balanserar sitt liv så att när man vet att man har mycket att göra framför sig, typ tentaveckor, så får man tillfälligt skära ner på andra saker i livet.

0 Comments:

Skicka en kommentar