THREE SWALLOWS

19 september 2009

I had the blues but I shook them loose

19 september 2009

Det kommer att bli en fin helg. Promenad i solig höstmorgon, precis sådär kyligt att det känns fräscht. Lagom mycket kläder. Ikväll är det nollmiddag, sista dagen för nu har det gått fem veckor. Fram tills dess har jag hela dagen på mig att sortera garderoben, måla naglar, vattna blommor, dammsuga, skriva lite på projektarbetet, lyssna på god musik.

Jag har beställt blanketter från Högso församling för att gå ur svenska kyrkan. Jag förstår inte riktigt hur man kan födas in i kyrkan, bara sådär, trots att jag aldrig under mitt 19-åriga liv visat något tecken på att vilja vara med. Kunde de inte ha frågat först? Varken döpt eller konfirmerad, inte intresserad av att gifta mig i kyrkan och bryr mig inte om var jag blir begraven när jag dött, varför ska jag betala kyrkskatt?

1 Comment:

Anonymous said...

Vi kan vara glada över att detta ej längre är en verklighet; sedan 1996 blir nyfödda inte medlem i denna organisation uppfödd på blod från människor som vågat säga emot. Människor som vågade sätta ner foten och för första gången ur ett verkligt vetenskapligt perspektiv vågade kritisera idén av ett icke-kroppsligt väsen som i sin version av sagan styrde världen på ett inte sällan arrogant, ofullständigt och ogenomtänkt sätt men ändå tillåts få kallas en allsmäktig varelse. Vem vet, det kanske började med att de insåg att enda anledning till att de skulle tillbe deras kristna gud Jahve var deras geografiska födelseposition. Ifall de hade varit födda i Indien hade samma person varit Brahma (eller en av många), hade de varit födda i Mellanöstern Allah.

Men trots vårt så kallade engagemang och stolthet i att separera kyrkan från staten är det fortfarande så att samtliga riksdagspartier kommer att ställa upp i kyrkovalet. Hur kan detta vara okej i ett såpass sekulariserat samhälle som vi lever i idag?

Skicka en kommentar